Twój koszyk jest pusty.
Strona główna » Blog » Psychologia kolorów, czyli jakie skojarzenia budzą poszczególne barwy

Psychologia kolorów, czyli jakie skojarzenia budzą poszczególne barwy

Data dodania: 20-03-2023

Wszystko, co widzimy, słyszymy i czujemy, budzi w nas najróżniejsze skojarzenia. Naukowcy zajmujący się dziedziną psychologii dowiedli, że pewne schematy myślowe powtarzają się u wszystkich ludzi, a przynajmniej u zdecydowanej większości. Jak postrzegamy określone kolory, które towarzyszą nam na każdym kroku? Jak możemy wykorzystać tę wiedzę w biznesie i jakie sztuczki wykorzystują znane marki?

Co to jest psychologia kolorów?

Psychologia kolorów, jako dział nauk o psychologii, zajmuje się badaniem wpływu odbioru barw na emocje, zachowania i myśli ludzi. Kolory budzą mocne, wyraziste skojarzenia, wpływając przy tym na nasze nastroje, ale też percepcję otoczenia. Dzięki licznym badaniom dziś wiemy, że poszczególne grupy kolorów mogą wywoływać bardzo konkretne odczucia – jakie dokładnie?

Jakie skojarzenia budzą w nas kolory?

Dzięki osiągnięciom naukowców z całego świata dziś wiemy, że:

  • czerwień kojarzy się z pasją, miłością, energią. Odbiór koloru czerwonego pobudza produkcję śliny, przez co zaczynamy odczuwać apetyt, a później głód. Z tego powodu największe sieci fast foodowe wykorzystują czerwone elementy identyfikacji wizualnej;
  • odcienie niebieskiego wzbudzają zaufanie, kojarzą się ze spokojem, profesjonalizmem. Dlatego też chętnie po tę barwę sięgają np. towarzystwa ubezpieczeniowe albo banki chcące sprawiać wrażenie instytucji godnej zaufania;
  • zieleń prowadzi nasze myśli w kierunku natury, harmonii i świeżości. Na tę barwę decydują się organizacje, które chcą być postrzegane jako ekologiczne, troszczące się o środowisko;
  • żółty to kolor radości, optymizmu, kreatywności i… promocji. Intensywna żółć w kontraście np. z czernią błyskawicznie przyciąga uwagę do atrakcyjnych obniżek cenowych. Sztuczkę tę wykorzystują duże sieci handlowe;
  • fiolet kojarzy się z luksusem, tajemniczością, zmysłowością, delikatnością. Po fioletowe barwy sięgają producenci czekolady, ale też niektórzy operatorzy komórkowi.

Jak wpłynąć na postrzeganie marki, wykorzystując psychologię kolorów?

Najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej marki jest gama kolorystyczna, która obecna jest nie tylko w logotypie, ale też w materiałach POS, gadżetach oraz w odzieży pracowniczej. Firmy, które chcą być postrzegane jako profesjonalne, eksperckie zespoły, zwykle wykorzystują błękity, granaty i inne odcienie niebieskiego. Sklepy chcące być kojarzone z niskimi cenami oraz atrakcyjnymi wyprzedażami, stawiają na kolor żółty. Barwy neutralne – jak czerń, biel czy szarość – stanowią natomiast uzupełnienie, tło dla głównego koloru. Chcesz podkreślić osobowość swojej marki i budzić jednoznaczne skojarzenia w umysłach odbiorców? Zamów w Owocowej Koszulce odzież pracowniczą z nadrukiem, na przykład klasyczne T-shirty albo koszulki polo od Fruit of the Loom.


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl