Twój koszyk jest pusty.
Strona główna » Blog » Odzież pracownicza a psychologia kolorów

Odzież pracownicza a psychologia kolorów

Data dodania: 20-05-2024

Psychologia kolorów to dziedzina zajmująca się badaniem wpływu barw na emocje, zachowania i decyzje. Pierwsze badania dotyczące tego, jak poszczególne bodźce sensoryczne wpływają na ludzką psychikę, przeprowadzano na przełomie XIX oraz XX wieku. Kolory mogą wywoływać różne skojarzenia, które są wykorzystywane w marketingu, identyfikacji wizualnej firm, a także w projektowaniu odzieży pracowniczej. Jakie barwy mogą wzbudzać w nas zaufanie, a jakie skłaniają do szybkiego dokonywania zamówień?

Kolory i przypisywane im znaczenie

Obecnie, dzięki osiągnięciom XX-wiecznych naukowców, możemy mówić o psychologii kolorów należącej do wiedzy powszechnej. Przykłady:

  • czerwony – kojarzy się z energią, pasją, ekscytacją, miłością, ale też zagrożeniem i głodem. Udowodniono, że widok czerwonego koloru powoduje zwiększenie wydzielania śliny, dlatego na różne odcienie tej barwy często decydują się lokale gastronomiczne, w tym sieci fast food. Z uwagi na pozostałe skojarzenia po czerwień sięgają też firmy związane z modą i kosmetykami;
  • niebieski – kolor zaufania, profesjonalizmu, spokoju, bezpieczeństwa. Na różne odcienie, od błękitów, przez kobalt, aż po głęboki granat, decydują się banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, placówki zdrowotne, kancelarie prawne itp.;
  • żółty – kojarzy się z optymizmem, energią i szczęściem, a w połączeniu z kontrastową czernią – przykuwa uwagę. To kolor promocji, obniżek cenowych oraz innych okazji, dlatego wybierają go przede wszystkim sklepy detaliczne, ale też np. siłownie;
  • zielony – wywołuje skojarzenia związane z naturą, świeżością, ekologią i zdrowiem. Pewny wybór dla wszelkich organizacji promujących ekologię, dla firm ogrodniczych, placówek zdrowotnych, producentów suplementów diety i nie tylko;
  • pomarańczowy – w zależności od intensywności może kojarzyć się z entuzjazmem, kreatywnością i spontanicznością. Barwa ta znajduje często zastosowanie w identyfikacji wizualnej firm technologicznych, sklepów internetowych, ale też klubów fitness;
  • fioletowy – kojarzony z pewną tajemniczością, duchowością, kreatywnością i delikatnością. Dobry dla branży kosmetycznej, wellness, ale też np. dla marek produkujących słodycze;
  • różowy – w zależności od nasycenia może przywodzić na myśl beztroskę, miłość, kobiecość, młodość. Rozmaite odcienie różu znajdziemy w produktach dla dzieci, branży kosmetycznej, modowej i nie tylko;
  • czarny – synonim elegancji, formalności, niezawodności. To kolor marek luksusowych, w tym technologicznych i motoryzacyjnych;
  • biały – kolor czystości, niewinności, nowoczesności oraz prostoty. Często zestawiany z czernią albo granatem. Chętnie wykorzystywany w medycynie, technologiach, a przede wszystkim w branży ślubnej.

W zależności od branży oraz tego, jakie skojarzenia i emocje chcemy wzbudzać, warto wybierać poszczególne kolory. Mogą one znaleźć się w szeroko pojętej identyfikacji wizualnej marki, która obejmuje także odzież pracowniczą z nadrukiem, np. koszulki polo dla pracowników stacjonarnych punktów obsługi czy sprzedaży. Sprawdź ofertę naszego sklepu online, by znaleźć odpowiednie koszulki damskiemęskie marki Fruit of the Loom dla swojego zespołu!


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl