Data dodania: 20-05-2024
Psychologia kolorów to dziedzina zajmująca się badaniem wpływu barw na emocje, zachowania i decyzje. Pierwsze badania dotyczące tego, jak poszczególne bodźce sensoryczne wpływają na ludzką psychikę, przeprowadzano na przełomie XIX oraz XX wieku. Kolory mogą wywoływać różne skojarzenia, które są wykorzystywane w marketingu, identyfikacji wizualnej firm, a także w projektowaniu odzieży pracowniczej. Jakie barwy mogą wzbudzać w nas zaufanie, a jakie skłaniają do szybkiego dokonywania zamówień?
Kolory i przypisywane im znaczenie
Obecnie, dzięki osiągnięciom XX-wiecznych naukowców, możemy mówić o psychologii kolorów należącej do wiedzy powszechnej. Przykłady:
- czerwony – kojarzy się z energią, pasją, ekscytacją, miłością, ale też zagrożeniem i głodem. Udowodniono, że widok czerwonego koloru powoduje zwiększenie wydzielania śliny, dlatego na różne odcienie tej barwy często decydują się lokale gastronomiczne, w tym sieci fast food. Z uwagi na pozostałe skojarzenia po czerwień sięgają też firmy związane z modą i kosmetykami;
- niebieski – kolor zaufania, profesjonalizmu, spokoju, bezpieczeństwa. Na różne odcienie, od błękitów, przez kobalt, aż po głęboki granat, decydują się banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, placówki zdrowotne, kancelarie prawne itp.;
- żółty – kojarzy się z optymizmem, energią i szczęściem, a w połączeniu z kontrastową czernią – przykuwa uwagę. To kolor promocji, obniżek cenowych oraz innych okazji, dlatego wybierają go przede wszystkim sklepy detaliczne, ale też np. siłownie;
- zielony – wywołuje skojarzenia związane z naturą, świeżością, ekologią i zdrowiem. Pewny wybór dla wszelkich organizacji promujących ekologię, dla firm ogrodniczych, placówek zdrowotnych, producentów suplementów diety i nie tylko;
- pomarańczowy – w zależności od intensywności może kojarzyć się z entuzjazmem, kreatywnością i spontanicznością. Barwa ta znajduje często zastosowanie w identyfikacji wizualnej firm technologicznych, sklepów internetowych, ale też klubów fitness;
- fioletowy – kojarzony z pewną tajemniczością, duchowością, kreatywnością i delikatnością. Dobry dla branży kosmetycznej, wellness, ale też np. dla marek produkujących słodycze;
- różowy – w zależności od nasycenia może przywodzić na myśl beztroskę, miłość, kobiecość, młodość. Rozmaite odcienie różu znajdziemy w produktach dla dzieci, branży kosmetycznej, modowej i nie tylko;
- czarny – synonim elegancji, formalności, niezawodności. To kolor marek luksusowych, w tym technologicznych i motoryzacyjnych;
- biały – kolor czystości, niewinności, nowoczesności oraz prostoty. Często zestawiany z czernią albo granatem. Chętnie wykorzystywany w medycynie, technologiach, a przede wszystkim w branży ślubnej.
W zależności od branży oraz tego, jakie skojarzenia i emocje chcemy wzbudzać, warto wybierać poszczególne kolory. Mogą one znaleźć się w szeroko pojętej identyfikacji wizualnej marki, która obejmuje także odzież pracowniczą z nadrukiem, np. koszulki polo dla pracowników stacjonarnych punktów obsługi czy sprzedaży. Sprawdź ofertę naszego sklepu online, by znaleźć odpowiednie koszulki damskie i męskie marki Fruit of the Loom dla swojego zespołu!
Przejdź do strony głównej
Wróć do kategorii Blog